Aktualności,  Projekty & Wnętrza

Kolorowo i wesoło – projekt oddziału przedszkolnego

W naszym wieloletnim doświadczeniu możemy się pochwalić nie tylko dużą ilością zaprojektowanych domów jednorodzinnych, budynków wielorodzinnych czy pensjonatów, ale również projektów indywidualnych, które zmieniają życie nie tylko jednej rodziny, ale mają wpływ na całą społeczność lokalną. Takim projektem jest projekt rozbudowy budynku szkoły podstawowej w Suchowoli o oddział przedszkolny.

 

Istniejący budynek szkoły podstawowej to przykład tradycyjnej architektury w budownictwie społecznym. Wielokondygnacyjny budynek, zaprojektowany na planie prostokąta z płaskim dachem oraz dużymi oknami ułożonymi w symetrycznych liniach w duchu architektury modernistycznej. Szkoła jakich wiele w Polsce budowana w latach 70 w hołdzie tysiąclecia Państwa Polskiego. W latach 1966 – 1972 takich szkół powstało 1423. Jest to wynik godny pozazdroszczenia. W nowo projektowanym  przedszkolu odeszliśmy od tradycyjnego podejścia. Założeniem architekta było, aby jeszcze przed wejściem do środka, pobudzać wyobraźnie dzieci i zachęcać do po­znawania różnorodności i kolorytu świata. Bryła budynku skalą i kolo­rystyką nawiązuje do domków, któ­re dzieci mogą zbudować z klocków. Każda z nowej część przedszkola różni się bowiem, zarówno kształtem jak i kolorem.

Na pierwszy rzut oka widzimy dwa kolorowe domki z dwuspadowym dachem, bez okapów, które wyróżniają się niebanalnym wykończeniem elewacji. Aby uzyskać efekt ściany z klocków na elewacji zastosowano płyty Alucobond w ciepłych, wyrazistych kolorach. W takim budynku znaczenie ma każdy detal, dlatego też stolarka również jest kolorowa i sięga do samej ziemi. Stwarza to możliwość nauki poprzez obserwację otoczenia i procesów zachodzących w przyrodzie w ciągu zmieniających się pór roku. Pomiędzy „kolorowymi domkami” znajdują się części budynku, przypominające kartonowe pudełka. Są one wykończone z naturalnych materiałów, takich jak drewno i tynk.

Charakterystycznym elemen­tem nowej części budynku są duże przeszklenia, które pozwalają dzieciom na bliższy kontakt z naturą. Dużym atutem są także przylegające do każdej sali tarasy, umożliwiające prowadzenie zajęć na świeżym powietrzu. W środku budynku znajduje się niewielkie patio, które może służyć jak niewielki ogród zi­mowy. Jest to idealne miejsce do nauki przyrody przez dzieci. Można zasadzić mały warzywniak, z którego dzieci będą mogły się uczyć pielęgnacji roślin oraz korzystać z własnoręcznie wyhodowanych, smacznych warzyw lub owoców.

Oddział przedszkolny znajduje się na jednej kondygnacji co znacznie ułatwia komunikację dla małych przedszkolaków. Posiada również osobne wejście, dzięki czemu najmłodsi nie spotykają się na korytarzach ze starszymi dziećmi ze szkoły. W nowej części budynku znajdują się trzy przestronne sale do nauki i zabawy, szatnia oraz sala do zajęć sensorycznych. Zajęcia sensoryczne dla dzieci mają na celu poznawanie świata za pomocą wszystkich zmysłów. Prowadzone są w formie zabawy z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi edukacyjnych (chusty animacyjnej, pudełek i butelek sensorycznych, piłek, walców, tunelów, skakanek, bujaków itp.). Zapewniają one właściwy rozwój intelektualny, rozwijają umiejętności motoryczne, aktywizują komunikację dziecka, a także rozwijają zainteresowanie światem oraz kreatywność małego człowieka. Dlatego też tak istotne jest, aby zapewnić dzieciom odpowiednie warunki do rozwoju, od najmłodszych lat życia. Przedszkole to nie tylko za­bawki i miłe Panie. W tym przypadku już sam budynek zachęca do dobrej zabawy.

Opracowanie projektu: Zespół MTM STYL

architektura: Maciej Matłowski

konstrukcja: Radosław Duda

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Realizując obowiązek Administratora określony w treści art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, RODO) (Dz.Urz.UE.L Nr 119, str. 1, ze zm.), informuję iż: czytaj więcej »