lupka
Jak Polacy kupują okna? Cena, opinie i energooszczędność - kluczowe dla kupujących - zdjęcie tytułowe

Dla 39% inwestorów kluczowym kryterium wyboru okien pozostaje cena – wynika z raportu „Jak Polacy kupują okna? Edycja 2023” przygotowanego przez Centrum Analiz Branżowych. Jednocześnie Polacy coraz częściej zwracają uwagę na energooszczędność stolarki otworowej, co może się wiązać z poszukiwaniem oszczędności w domowym budżecie. Równie ciekawie prezentują się dane dotyczące powodów, dla których kupujemy nowe okna.

„W przypadku stolarki okiennej mamy dwie podstawowe grupy klientów – inwestorów budujących nowy dom oraz tych, którzy podejmują się remontu już istniejącego budynku. I choć okna kupuje się na długie lata, ta druga grupa stanowi zdecydowaną większość. Świetnie ukazał to raport Centrum Analiz Branżowych za rok 2023, w którym aż 86% respondentów odpowiedziało, że dokonuje zakupu okien w ramach prac remontowych, a tylko 13% na potrzeby budowy nowego domu. Dla branży okiennej jest to bardzo ważna informacja, która pokazuje, że musimy skupić się na tym, czego tym konsumentom brakowało w posiadanej stolarce i tak dostosować ofertę, żeby stanowiła odpowiedź na potrzeby klientów.

Współczesny inwestor staje się coraz bardziej świadomy w kwestii oszczędności energii – nie tylko ze względów ekologicznych, ale przede wszystkim finansowych. Klienci szukają rozwiązań pozwalających ograniczyć niepotrzebne straty ciepła, co przełoży się na poprawę bilansu energetycznego budynku i oszczędności w domowym budżecie. Na rynku możemy znaleźć wiele rozwiązań, które wpisują się w ramy tzw. „ciepłej stolarki”. Przykładem mogą być okna Aluprof z izolacją termiczną – MB-86N czy MB-79N. Zastosowane w nich technologie, w tym innowacyjne przekładki termiczne, pozwalają na uzyskanie bardzo dobrych właściwości termoizolacyjnych. Znacząco wpływa to na mniejsze zużycie energii potrzebnej go ogrzewania zimą i chłodzenia latem, zarówno w budynkach komercyjnych, jak i prywatnych domach czy mieszkaniach. To szczególnie istotne w kontekście odmrożenia cen energii elektrycznej, które spowoduje istotny wzrost rachunków za prąd, a pośrednio za ogrzewanie, czy klimatyzację. Dodatkową korzyścią wynikającą z mniejszego zużycia energii jest ochrona środowiska, co podkreślamy w naszej najnowszej kampanii „Panuj nad klimatem, panuj nad kosztami”, w której skupiamy się na promowaniu nowoczesnej, energooszczędnej stolarki aluminiowej”, zaznacza Bożena Ryszka, dyrektor marketingu i PR firmy Aluprof, dostawcy nowoczesnych, energooszczędnych systemów aluminiowych przeznaczonych do produkcji okien, drzwi, fasad i osłon przeciwsłonecznych.

„Kierowanie się podczas wyboru stolarki otworowej wyłącznie jej ceną to myślenie krótkowzroczne. Pamiętajmy, że wyższa kwota zakupu wynika zazwyczaj z lepszych parametrów termicznych czy akustycznych danego okna, a te przekładają się nie tylko na wyższy komfort domowników, ale też konkretne oszczędności w rachunkach za energię, które pozwalają na szybszy zwrot inwestycji. Jednocześnie warto korzystać ze wsparcia finansowego, jakie oferuje rząd czy konkretne samorządy. Przykładowo, w ramach programu „Czyste Powietrze”, realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, można uzyskać wsparcie finansowe na prace termomodernizacyjne, które w nowej edycji obejmują również wymianę stolarki otworowej. Wysokość dotacji w programie wynosi od 40% do 100%, a w przypadku 100% dotacji pozawala na uzyskanie aż do 135 tys. zł. Tego typu programy otwierają możliwości zwłaszcza przed mniej zamożnymi rodzinami, dając szansę na zastosowanie nowoczesnych, energooszczędnych rozwiązań”, podsumowuje Bożena Ryszka z firmy Aluprof.

logo firmy Aluprof
2025-09-05